Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mnoho filmových pokusů abstraktních, těžko uchopitelných díky technické nevybavenosti nepochybně snese jen otrlý “alternativní” divák, který dokáže tyto snímky přijmout jako filmová alchymistická tajemství, historické modroslonní taškařice, příležitost nechodícího herce s tváří zvířete, absurditu, skepsi, dojetí a koneckonců i radost.

FILM "TĚŽKÁ HODINA"


Těžká hodina
měla podle mého velkou šanci stát se kultem. Ten ale musí být z něčeho živ, někým musí být živen. Prvním, kdo uvádí v život hotová umělecká díla, je umělecká kritika. Mám ale pocit, že v tomto případě došlo k nějakému zaspání, přehlédnutí, snad proto, že Těžká hodina nebyla marketingovým filmem, který nekřičel do světa, že by jej měl navštívit každý pátý Čech a něco cizinců . Cha cha ....

Nezbývá než uvést vše na pravou míru, protože ani nevíme, zda naše kritika film viděla, a proto se do toho pustím sám. Již samotným uměním u tohoto filmu je to, že se nám (filmovému štábu) podařil husarský kousek, a to uvézt v pohyb dosud nehybné a navíc zorganizovat střet (zdánlivě nestřetnutelný) na bystrovanském poli, kde světla málo Vím, že neustálá byrokratická snaha vše utřídit, včetně svobody a jejích projevů, zabíjí denně, co se vymyká minimálně tím, že je to označeno za alternativní. I když jde o krátký asi 8min. trvající snímek, obsahuje jednotlivé přísady, které si rozumějí a zároveň skáčou po krku. Divák má možnost odmítnout nejasnost a film opustit, anebo se skvěle bavit. Připojit se a hrát si taky. Vládne zde právě princip absolutní hry, potěšení ze hry samotné jako je pobíhání po poli, tu s modrým slonem, tu se sklenicemi kyselých okurek, až po možnost takových prvků jako růst motyky na samotném poli. Je mi skoro líto, že musím psát o okolnostech kolem jednoho filmu, než o něm samotném, ale to bych se rozplýval nad radostí, která z tohoto filmu tryská, znovu bych se v duchu zároveň dojímal i hurónsky chechtal.  

SCÉNÁŘ -
V.Pospíšil, M.Joch / REŽIE - všichni přítomní / KAMERA - V.Novák /
STŘIH - V.Novák / PRODUKCE - JK při ZK ROH Moravia / ASISTENT REŽIE - D.Pospíšilová / HUDBA - SBB /  
HRÁLI - V.Pospíšil, M.Joch, J.Spáčil, J.Holoubek

FILM "NA DNĚ"

SCÉNÁŘ
- V.Pospíšil, M.Joch , KAMERA - V.Novák, STŘIH - V.Novák, PRODUKCE - JK při ZK ROH Moravia, HRÁLI - J.Spáčil, M.Joch, V.Pospíšil, HUDBA - Brygada Kryzys, ASISTENT REŽIE - J.Holoubek, REŽIE - všichni přítomní


NA DNĚ - neméně zvláštní způsob inspirace. Možná jsme tehdy byli na dně z nějaké uzavřenosti vůči okolí. Znovu přicházely krásné pitomé nápady. Tento film se otevírá tomu, kdo dokáže svým přirozeným, vlastně dětským instinktem, ohmatávat svět ne podle toho jak mu byl představen. Nápad umístit tentokrát kameru na dno vypuštěného bazénu byl opravdu originální. Hlavní představitel díla - chvíli čtenář, houslista,bubeník a já nevím kdo ještě - je ubíjen denním tiskem v podobě muchlaných koulí Rudého práva. V té chvíli jako bychom sledovali sami sebe v grotesce, kterou zrovna prožíváme. Tentokrát je obsah pro diváka hmatatelnější včetně postav v černých pláštích s jasným kreditem a dětskými samopaly. Úžasně ponurá atmosféra, krásně popraskaný beton, krásně barevné podzimní listí a dobré rybízové víno.

v n o r